tiistai 22. maaliskuuta 2016

Satulat..

Meillä oli siis keskiviikkona Vuokon reenit pitkästä aikaa. Kuvia sieltä ei valitettavasti ole lainkaan, mutta kerron valmennuksesta lyhyesti. Tehtiin aika perusasioita; avoa, voltteja, ympyröitä ja temponvaihteluja ja minusta tuntui yhdessä vaiheessa, etten osaa ratsastaa lainkaan! Opin tunnin aikana uudestaan ratsastamaan koko ponia ja sain enemmän hyviä vinkkejä tunnissa, mitä oon koko tänä aikana ilman Vuokon reenejä saanut yhteensä. Poni oli alkuun todella huono, osittain johtui varmaan siitä, että ratsastin sitä täysin eri tavalla mitä normaalisti. Vuokko avasi mun silmät sille, että ratsastan aivan liikaa jalalla ja siksi poni on ollut melko tahmea! Niinpä tästä lähtee aivan uudenlainen treeni!



Vuokko katsoi meidän uuden koulusatulan, josta jo tänään tuli entinen. Tämä satula-auto möi minulle epäsopivan satulan. Niinpä torstaina oli satuloiden sovittelua oikeasti ammattilaisen kanssa! Opin niin paljon uutta satulan istuvuudesta hevoselle, että minusta tuntuu pahalta, etten itse huomannut satulan olevan huono ponille ja minulle.. Minulla tosiaan on todella pitkät jalat verrattuna selkään, varsinkin reisi. Painopiste näinollen jakautui väärään kohtaan, jolloin satula painoi selkää. Nyt meillä on todella kallis Equipen satula, mutta sen voin kertoa, että poni liikkuu uudella satulalla 1000 kertaa paremmin ja minun jalka asettuu siihen vallan mainiosti. 



Oon vaan niin kiitollinen Vuokolle ja satulan sovittajalle, ettei sitä voi sanoin kuvailla! Kerrankin minulle kävi tuuri, että satula saatiin näin nopeasti vaihdettua uuteen, eikä ponin tarvinnut jäädä odottelemaan. Tästä on nyt hyvä jatkaa treenejä kun pitkäkoipinen kuski ja maailman hienoin poni sai molemmille käyvän penkin käyttöönsä!

2 kommenttia:

  1. Mitä tarkoittaa jalalla liikaa ratsastaminen? Miten sen korjasitte

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ratsastan siis liikaa pohkeella ponia eteenpäin. Rusina oli vanhalla satulalla sellainen, että se jäi junnaamaan melko hitaaseen tempoon, jonka koitin korjata sitten sillä, että käytin todella useasti pohjetta, jolloin hevonen tietenkin turtuu pohjeapuun ja kannukseen. Siitä tuli mulle ikäänkuin tapa ratsastaa, joka ei tietenkään ole hyvä asia.
      Lähettiin korjaamaan sitä ensin tietenkin vaihtamalla satulan jolla hevonen pääsee hyvin käyttämään itseään ja sillä, että jos Rusina on hidas/hidastaa, näpätän raipalla pohkeiden paukuttamisen sijaan ja tämä toimii meillä tosi hyvin! Pääsen pitämään jalan rennompana ja ponilta on alkanut löytyä oma moottori (:

      Poista